Hvor står jeg i dag?
Jeg arbeider nærmest utelukkende med akrylmalerier på pleksi – og for mange er dette en litt ukjent teknikk. Raskt oppsummert maler jeg på baksiden av gjennomsiktige pleksiplater, slik at maleriet ses gjennom platen. Dette gir en blank overflate, og maleriene presenteres alltid rammeløse og hengt lett ut fra vegg med et skjult oppheng. Jeg maler på baksiden av platene, som betyr at jeg maler speilvendt og bakover i bildet – altså det motsatte av hvordan man forholder seg til et maleri på lerret. Dette gjør at jeg ikke har samme returmuligheter som på et lerret; når en farge er satt på platen vil den bli dekket av ny farge, og slik sett ikke være mulig å korrigere. Dette gjør maleprosessen anderledes og unik. For meg har dette blitt ”hjem” – og slik har jeg utviklet uttrykket mitt gjennom flere år med øvelse, helt siden jeg startet med teknikken høsten 2008.
Visuell lek
Tematisk har jeg en stund nå arbeidet med det jeg best vil beskrive som en visuell lek. I bildene maler jeg elementer som; rene fargefelt, linjer og organiske former som kan gi assosiasjoner til landskap/vann/himmel. Midt i dette abstrakte, ekspressjonistiske landskapet maler jeg inn dyr, mennesker og bygninger eller arkitektoniske elementer som kan minne om byrom. Disse figurasjonene er tegnet opp med tynn strek eller fremkommer som skygger – og alt skal gi en følelse av lek mellom elementer som seeren kan identifisere seg med, gi en følelse av tilhørighet og sette igang en indre dialog.
På avstand kan bildene mine oppfattes som abstraksjoner – ja, totalt nonfigurative. Kommer man nært innpå ses plutselig de mindre figurene, dyrene eller den lekne streken som forteller en helt annen historie. Jeg liker denne dobbeltheten, dèt at bildene har flere dimensjoner. Kontraster. Dersom dette også kan komme til uttrykk i titlene, så er ingenting bedre enn det.
Facebook: Kjersti Rahbek Hvamb’s Paintings